niedziela, 19 marca 2017

JAK ZAPOBIEGAĆ OSTEOPOROZIE?

Masa kostna w 75% jest zdeterminowana genetycznie, ale w 25% poddaje się regulacji, głównie przez interwencję żywieniową. Jest to istotna informacja dla osób, u których w rodzinie występuje osteoporoza (ubytek masy kostnej) i osteopenia (spadek gęstości mineralnej kośćca), gdyż osoby takie, już w wieku młodzieńczym, poprzez odpowiednie spożycie mleka i nabiału (duża zawartość wapnia i fosforu) mogą zmniejszyć utratę masy kości oraz ryzyko ich złamań.

Najważniejsze w zapobieganiu osteoporozy:
umiarkowany wysiłek fizyczny
odpowiednia ilość wapnia (1200 mg/dobę)
nie palenie papierosów oraz nie picie alkoholu
spędzanie 15-30 min dziennie na słońcu; ewentualnie suplementacja wit. D
ograniczenie spożycia produktów zwiększających wydalanie wapnia z moczem:
          - soli do 6 g
          - mocnej kawy, herbaty, coli
          - białka zwierzęcego (najlepiej je zastąpić białkiem soi, które zmniejsza wydalanie wapnia)
          - produktów zawierających duże ilości fosforanów


/ wiedza zdobyta na kierunku dietetyka 

38 komentarzy:

  1. Chyba każda kobieta powinna to przeczytać. W końcu my jesteśmy na tę chorobę bardziej narażone niż mężczyźni. Chociaż ostatnio koleżanka opowiadała mi o swoim synu ok 14 letnim, który już także ma osteoporozę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super porady :) Osteoporozie można zapobiegać i warto to robić.
    Takie przydatne informacje warto przyswoić i wziąć je sobie do serca.
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Swoje zamieniłbym innym produktem który zmniejsza wydalanie białka. Ona wcale nie jest taka zdrowa, nawet wykryto że częściowe jej przetwarzanie np gotowanie mimo pewnych walorów zawiera też substancje szkodliwe.

    OdpowiedzUsuń
  4. Podpunkt 3 to chyba podstawa jeśli chodzi o zdrowie :)
    Mój blog ♥

    OdpowiedzUsuń
  5. Moja mama ma osteoporozę niestety

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystko fajnie, tylko z tym sloncem moze byc problem... Bo jego ostatnio jak na lekarstwo! ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ważny i przydatny post. Zdecydowanie każda kobieta powinna zapamiętać te informacje.

    OdpowiedzUsuń
  8. prawdopodobnie ogólnie zdrowy tryb życia pomoże uniknąć wielu chorób w przyszłości:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo przydatne informacje i każdy powinien starać się do nich dostosować. Jednak wiadomo, że w życiu różnie bywa...

    OdpowiedzUsuń
  10. Powiem szczerze, że póki co nie myślę o osteoporozie... :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo pomocny i przydatny post :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Przydatne wskazówki wypisałaś. Na szczęście staram się stosować do wszystkich zaleceń, chociaż trudno określić spożywaną ilość wapnia.

    OdpowiedzUsuń
  13. Fakt, że nie każdy zdaje sobie sprawę z powagi tej choroby, a potrafi wyrządzić mega szkody!
    http://uglyographyy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Teraz pewnie mało kto o tym myśli ale tak naprawdę "na starość" to już za późno będzie i warto wdrażać takie zasady :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale fajny, przydatny wpis popart konkretna wiedzą a nie stronami nie zawsze z rzetelnymi i prawdziwymi informacjami. Fajnie odwiedzać takie blogi, krótko i na temat :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Właśnie, może napisałabyś coś nt. nabiału a wapnia i fosforu? Tyle mitów powstało na ten temat, że człowiek nie wie, w co ma wierzyć :D Także estrogen zbyt niski wpływa na osłabienie kości.

    Regularnie ćwiczę, nabiał jem, ale w takich normalnych ilościach. Nie piję alkoholu i nie palę papierosów. Suplementuję wit. D. Mam nadzieję, że moje kości długo będą zdrowe :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Warto o tym pamiętać i zapobiegać ;) fajny wpis!

    OdpowiedzUsuń
  18. Lepiej zapobiegać niż leczyć. :) Cenne wskazówki. :)

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo przydatny wpis, często się o tym zapomina :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Im więcej czytam na temat chorób tym bardziej jestem przerażona tym ile szkód może wyrządzic stres:(
    Im mniej stresu tym więcej zdrowia :)
    Pozdrawiam
    body-and-hair-girl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetny post :)
    Umiarkowany wysiłek fizyczny... ommm... kocham ciężary. Ale suplemetuje witamine d3, nie palę, nie pije, więc może dam radę. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Przydatny i cenny post :) Tak patrzę i póki co do prawie do wszystkiego się stosuję.

    OdpowiedzUsuń
  23. Muszę koniecznie ograniczyć sól ;p

    OdpowiedzUsuń
  24. Warto zadbać o kości póki czas :) Patrząc na te wskazówki nie powinnam mieć osteoporozy, ale obserwując ludzi widzę, jak wielu ona dotyka ;/

    OdpowiedzUsuń
  25. Ale z białka zwierzęcego to ja nie potrafię zrezygnować :(

    OdpowiedzUsuń
  26. ograniczenie soli ma w ogóle bardzo dużo zalet, staram się jak mogę :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Świetne porady, mnie mama straszy, że przez niedobór witaminy D można mieć osteoporozę, nie wiem czy to prawda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, ponieważ prawidłowa mineralizacja tkanki kostnej uzależniona jest od witaminy D.

      Usuń
  28. super wskazówki, kości to bardzo ważna część naszego ciała

    OdpowiedzUsuń
  29. Post dla mnie, chyba to powieszę na lodówce :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Dzięki za informacje, post bardzo przydatny! :)

    OdpowiedzUsuń